21 december

Lucia och jag vaknar nästan samtidigt. Hon tittar på mig när jag öppnar ögonen. Jag förstår ingenting först. Jag ligger på en madrass med en sovsäck omkring mig. Inte alls min vanliga säng och täcke. 

Lucia berättar att vi sovit över hos Albertina. Hon undrar om jag har glömt att vi gick till Albertina igår efter skolan. Jo, det minns jag, men jag minns aldrig att vi gick hem.

Mamma kommer in i rummet och förklarar att vi alla stannade kvar hos Albertina för arbetet hos henne tog nästan aldrig slut. I rummet ligger en hel hög med mössor.

Då kommer jag ihåg vad vi hjälpte Albertina med igår. Lucia och jag fick lära oss att sy bokstäverna DU FINNS i mössorna, som alla barn ska få. Vi satt alla fyra och sydde tills ögonlocken bara trillade ner över ögonen till slut. Lucia och jag somnade bland alla mössorna innan mamma bäddade ner oss i varsin sovsäck.

Mamma säger att vi ska gå till skolan, men vi får inte ta vägen förbi brandstationen. Då kan Mattias och Helena se er, påminner hon oss om.

Lucia tvärstannar i dörröppningen till klassrummet när vi kommer dit. Jag förstår varför. Helena ska ha vår klass idag tydligen. Lucia vet att hon inte kan gå i skolan idag. Men hon berättar om sin rädsla för ensamhet. Tänk om någon försöker lura tillbaka mig till glömda rummet, säger hon.

Jag tar Lucias hand och springer hem till mamma och frågar vad vi ska göra. Mamma lovar att ta hand om Lucia. Mig skickar hon tillbaka till skolan. Mamma skriver ett sjukintyg för Lena, som Lucia heter i skolan. Det ska jag lämna till fröken.

Helena ser nervös ut idag. Jag frågar henne efter sista lektionen om något särskilt har hänt.

Hon berättar att Mattias fått en mystisk lapp. På den står det att han kan hämta Lucia vid elverket ikväll. Vågar Mattias gå dit i mörkret då, undrar jag. Helena tror det. Men hon oroar sig för att något ska hända Mattias där.

Jag vill inte prata med Helena längre. Jag kanske inte klarar av att hålla vår hemlighet hemlig längre. Jag springer hemåt i stället.

10 reaktioner på ”21 december

  1. Lucia and I wake up almost simultaneously. She looks at me when I open my eyes. I do not understand anything first. I was lying on a mattress with a sleeping bag around me. Not at all my usual bed and blanket.

    Lucia tells us that we slept over at the Albertina. She wonders if I’ve forgotten that we went to the Albertina yesterday after school. Well, I remember, but I can never remember that we went home.

    Mother comes into the room and explains that we all stayed with the Albertina for the work in her took almost never end. In the room is a pile of hats.

    Then I remembered what we did Albertina yesterday. Lucia and I had to learn to sew the letters you exist in our caps, which all children have. We sat all four and sewed until the eyelids just fell down over his eyes to finish. Lucia and I fell asleep among all caps before mom tucked us in separate sleeping bag.

    Mom says we should go to school, but we must not go past the fire station. Then Mattias and Helena see you, she reminds us.

    Lucia stops short in the doorway to the classroom when we get there. I understand why. Helena will have our class today apparently. Lucia knows she can not go to school today. But she talks about her fear of loneliness. What if someone tries to lure me back to forgotten room, she says.

    I take Lucia’s hand and run home to mom and ask what we should do. Mom promises to take care of Lucia. I will send her back to school. Mom writes a sick note for Lena, as Lucia’s school. I will leave to miss.

    Helena looks nervous today. I ask her after the last lesson of something special has happened.

    She says Mattias received a mysterious note. It says that he can retrieve Lucia at the generator tonight. Scales Mattias go there in the darkness, then, I wonder. Helena believe it. But she worries that something will happen Mattias there.

    I do not want to talk to Helena longer. I might not be able to keep our secret a secret anymore. I run back home instead.

    Gillad av 2 personer

Lämna en kommentar